Οι προκλήσεις που δημιούργησε η πανδημία για την καθιέρωση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης

by Expertnews.gr

Για τις προκλήσεις που δημιούργησε η πανδημία σχετικά με την συμπεριληπτική εκπαίδευση μίλησε η πρόεδρος του Σ.Κ.Ε.Π. (Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους), Αθηνά Κρητικού, σε διάσκεψη που οργανώθηκε από τον ΟΗΕ. Πρόκειται για την 14η Σύνοδο της Διάσκεψης των Κρατών Μερών στη Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία που πραγματοποιήθηκε στην έδρα του ΟΗΕ, στην Νέα Υόρκη. Η συμμετοχή του Σ.Κ.Ε.Π. έγινε υπό την αιγίδα της Μόνιμης Αντιπροσωπείας της Ελλάδας στα Ηνωμένα Έθνη. Η Αθηνά Κρητικού ήταν μια από τους πέντε καταρτισμένους ομιλητές που επιλέχθηκαν από τον ΟΗΕ για να μιλήσουν στην τρίτη θεματική ενότητα που αφορούσε τις προκλήσεις που δημιούργησε η πανδημία για την καθιέρωση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης σε παγκόσμιο επίπεδο.

Όπως ανέφερε η κ. Κρητικού, «για τα άτομα με αναπηρία, η καραντίνα δεν ξεκίνησε με τον COVID-19. Η απομόνωση και ο αποκλεισμός προϋπήρχαν της πανδημίας. Ξαφνικά, λόγω αυτής της άνευ προηγουμένου πραγματικότητας, ολόκληρος ο κόσμος βρέθηκε σε κατάσταση κοινωνικού αποκλεισμού. Όλοι οι άνθρωποι αισθάνθηκαν και συνειδητοποίησαν τις επιπτώσεις της απομόνωσης και της μοναξιάς. Για αυτό τον λόγο, σήμερα διακρίνεται μια εξαιρετική ευκαιρία για συστηματικές και στοχευμένες δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης στο σχολικό πλαίσιο, με στόχο την αλλαγή συμπεριφοράς και νοοτροπίας των μαθητών/τριών ως προς την αναπηρία, που θα μας οδηγήσει σε ένα σχολείο για όλα τα παιδιά».

Συνεχίζοντας, η κ. Κρητικού τόνισε ότι η άγνοια, τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις είναι βαθιά ριζωμένες πεποιθήσεις που δεν αλλάζουν σε μια μέρα. «Αυτή η ριζική αναδιαμόρφωση των αντιλήψεων σχετικά με την αναπηρία, μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την εκπαίδευση. Το σχολείο οφείλει να λειτουργεί ως αντίβαρο στην κοινωνική αναλγησία και αδιαφορία, προσφέροντας χώρο στη σκέψη, την ενσυναίσθηση, τον διάλογο και ενθαρρύνοντας την εξέλιξη ενός νέου κώδικα επικοινωνίας βασισμένου στην κατανόηση, την αποδοχή και τον σεβασμό. Τον σημαντικότερο ρόλο στην ενταξιακή εκπαίδευση πρέπει να διαδραματίζει το κράτος, αναπτύσσοντας και θεσμοθετώντας συστηματικά εκπαιδευτικά προγράμματα ενημέρωσης και εξοικείωσης με την αναπηρία στο σύνολο του εκπαιδευτικού συστήματος, για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες σε όλη την επικράτεια», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Η επιλογή της προέδρου του Σ.Κ.Ε.Π. να μιλήσει στο βήμα του ΟΗΕ αποτελεί σημαντική αναγνώριση του έργου του Συνδέσμου που έχει πολυετή εμπειρία στη δημιουργία και υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων εξοικείωσης με την αναπηρία στα σχολεία, στηρίζοντας ενεργά τη διαδικασία της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τα προγράμματα του τελούν υπό την έγκριση του ελληνικού υπουργείου Παιδείας και έχουν ενταχθεί στα υποδείγματα μελέτης καλών πρακτικών που έχουν αναδείξει η UNESCO και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ανάπτυξη στην Ειδική Αγωγή και στην Ενταξιακή Εκπαίδευση.





NEWS