Δυνατότητα της κριτικής προσέγγισης και της διάκρισης της αλήθειας από το ψέμα

by Expertnews.gr

Ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης δρ. Δημήτρης Γαλαμάτης, συνοψίζοντας τα συμπεράσματα της ημερίδας που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης με θέμα «Η Παιδεία στα Μέσα» τόνισε: «Η κάθε ενότητα αφήνει κάποια στοιχεία που κατά την άποψή μου δίνουν την πρώτη ύλη και για την επόμενη ημερίδα».

 

Έκανε επίσης τη διαπίστωση αναφορικά με την πρώτη ενότητα με θέμα «Η Παιδεία στα Μέσα: Πόσο καλά γνωρίζουν και χειρίζονται τα Μέσα οι Έλληνες. Καλές πρακτικές που ακολουθούνται στην Ελλάδα και το εξωτερικό» πως: «Τελικά στη χώρα μας για το θέμα που πραγματεύεται η ημερίδα γίνονται πολλά πράγματα την ίδια στιγμή. Πολλές πλατφόρμες, πολλές ενημερωτικές σελίδες, πολλές εκδηλώσεις με αντικείμενο αυτό ακριβώς την Παιδεία στα Μέσα. Μια πρόκληση που έχουμε μπροστά μας για την επόμενη ημερίδα είναι να συγκεντρώσουμε όλο αυτό το υλικό, να το κάνουμε πιο ευσύνοπτο και να βοηθήσουμε μιας που το λέει και ο τίτλος της Γραμματείας μας να το επικοινωνήσουμε στην ελληνική κοινωνία». Είπε πως έμαθε και ο ίδιος πολλά πράγματα που δεν ήξερε για δράσεις που είναι εθνικές, είναι δράσεις ΜΚΟ, δράσεις πανεπιστημίων και άρα αυτό είναι ένα έλλειμμα που θα καταγραφεί πολιτικά και θα προωθηθεί.

 

Αναφορικά με το δεύτερο σκέλος που είχε ως θέμα «Η δύναμη της εικόνας – Κώδικας και αποκωδικοποίηση – Συμπεριφοράς» ο γγ Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, είπε: «ως πατέρας το πρώτο που σκέφτηκα είναι ότι φεύγοντας από δω πρέπει να πάρω τη γυναίκα μου τηλέφωνο και να της πω ότι πρέπει να μιλήσουμε ξανά για τα παιδιά, για τα θέματα που έχουν να κάνουν με το Διαδίκτυο, για άλλη μια φορά».

Μέσα σε όλους αυτούς τους κινδύνους που αναλύθηκαν, όπως είπε, αισθάνθηκε ότι το τελευταίο που τον νοιάζει είναι το αν θα φθάσει μια ψευδής είδηση στο παιδί του. «Θα πρέπει κατ’ αρχήν να προφυλάξουμε τα παιδιά αυτά σε αυτή τη φάση από άλλου είδους προκλήσεις και να τους δώσουμε στη συνέχεια τα εφόδια εκείνα όσο μεγαλώνουν και ωριμάζουν να έχουν τη δυνατότητα της κριτικής προσέγγισης και της διάκρισης της αλήθειας από το ψέμα», τόνισε.

 

Από την τρίτη ενότητα («Ψευδείς ειδήσεις και παραπληροφόρηση – Ο ρόλος και η αξία των δημοσιογράφων στην εποχή των social media»), ως πολίτης πια, κάνοντας χρήση και της ερευνητικής μου ιδιότητας σε ένα άλλο επιστημονικό πεδίο, είπε ο κ. Γαλαμάτης, «θα ήθελα να προσθέσω ότι στη μεγάλη κουβέντα που γίνεται για τα fake news, για την παραπληροφόρηση, η οποία αμέσως μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία εκτοξεύτηκε σε ενδιαφέρον, όχι μόνο κοινωνικό ή επιστημονικό αλλά και σε πολιτικό πρέπει να είμαστε λίγο πιο ψύχραιμοι προσεγγίζοντας τα fake news. Ίσως, επίσης, θα πρέπει στην έρευνα που κάνετε να εντάξετε και επιστήμονες από τα πεδία της κοινωνιολογίας, της λαογραφίας, θα έλεγα και της ανθρωπολογίας και της ιστορίας».

 

Τόνισε ότι «Από τότε που τα fake news κυκλοφορούν με τέτοια ταχύτητα στις κουβέντες μας και τη ζωή μας δεν κυκλοφορούν πια ανέκδοτα. Έχουν υποκατασταθεί από τα fake news, απ’ τα τρολ, από τις ατάκες που κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο. Δηλαδή, εγώ έχω μείνει με τα ανέκδοτα που ήξερα στα πρώτα μου μεταφοιτητικά χρόνια, δεν έχουμε παραγωγή καινούργιων ανεκδότων». Επεσήμανε πως ερευνητικά θα είχε ενδιαφέρον να κάνουμε μια τέτοιου είδους αναζήτηση για το πώς φθάσαμε ως εδώ.

 

Έκλεισε επισημαίνοντας πως ο ορισμός του fake news δεν είναι εύκολος ούτε επιστημονικά ούτε όμως και θεσμικά.

Κλείνοντας και συνοψίζοντας, εξέφρασε τις ευχαριστίες του σε όλους τους συμμετέχοντες στα πάνελ, αλλά και γενικότερα στην ημερίδα επισημαίνοντας ότι όλα αυτά γενούν την πρώτη ύλη για την επόμενη και τις επόμενες ημερίδες.

«Να ΄χουμε πάντα τέτοια για την Παιδεία, για τα ΜΜΕ και κυρίως για τα παιδιά μας και τις ευάλωτες ομάδες της κοινωνίας», είπε ολοκληρώνοντας ο κ. Γαλαμάτης.

Εισαγωγικός χαιρετισμός Δ. Γαλαμάτη

Στον εισαγωγικό χαιρετισμό του στην Ημερίδα με θέμα «Η Παιδεία στα Μέσα», ο γενικός γραμματέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης δρ. Δημήτρης Γαλαμάτης, ανέφερε:

 

«Η παρουσία σας μας τιμά ιδιαίτερα σήμερα. Επιλέξαμε στοχευμένα τη συγκεκριμένη ώρα και το συγκεκριμένο μέρος, για να διευκολύνουμε αφενός όλους τους εργαζόμενους και τους μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που θα ήθελαν να παρακολουθήσουν την ημερίδα (διαδικτυακά και δια ζώσης), αλλά και η πρόσβαση να είναι εύκολη, για όσους θα ήθελαν να μετακινηθούν με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Ευχαριστούμε πολύ τον Δήμαρχο Περιστεριού, για την ευγενική παραχώρηση του αμφιθέατρου, εδώ στο Δημαρχείο. Είναι πολύ σημαντικό η Αυτοδιοίκηση, η οποία ex officio είναι δίπλα στους πολίτες και τους δημότες, να υποστηρίζει πρωτοβουλίες που σχεδιάζονται μεν κεντρικά, αλλά τελικός αποδέκτης είναι πάντα ο πολίτης.

Κι εμείς γι’ αυτόν τον πολίτη σήμερα είμαστε εδώ. Θα μου πείτε για ποιον πολίτη; Κατ’ αρχήν για όλους τους νέους και όλους τους εφήβους, οι οποίοι είναι οι αυριανοί πολίτες. Κακά τα ψέματα… τα παιδιά μας μεγαλώνουν σε ένα ψηφιακό περιβάλλον, το οποίο εμείς αν μη τι άλλο, δεν το ζήσαμε ποτέ… τουλάχιστον σε αυτή τη μορφή…

Πολλές φορές ανησυχούμε γι’ αυτά- ως γονείς ή ως εκπαιδευτικοί και δεν ξέρουμε πώς να τα βοηθήσουμε… Είτε γιατί υπάρχει δαιμονοποίηση των Μέσων Ενημέρωσης, είτε γιατί υπάρχει καχυποψία για τα ίδια τα Μέσα ή για τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτά. Παράλληλα, υπάρχει ένας καταιγισμός πληροφοριών, που διαχέεται σε κλάσματα δευτερολέπτων μέσω των social media…και γενικά για να μη μακρηγορώ, τα πράγματα δείχνουν αρκετά δύσκολα…

Τίποτα όμως δεν είναι δύσκολο, όταν κανείς είναι σε θέση να γνωρίζει και να αναγνωρίζει αυτό που τον φοβίζει, αυτό που τον δυσκολεύει… Είμαι πολύ χαρούμενος, που σήμερα αυτή η ημερίδα φιλοξενεί έγκριτους επιστήμονες και επαγγελματίες, που θα μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε καλύτερα τα Μέσα, να αναγνωρίσουμε τις δυνατότητες τους και να αποφύγουμε τους ενδεχόμενους κινδύνους που εγκυμονούν.

Ο όρος με τον οποίο ακόμη πολλοί δεν είναι εξοικειωμένοι “Παιδεία στα Μέσα”, περιλαμβάνει τη λέξη Παιδεία. Και τι είναι η παιδεία; Είναι και εκπαίδευση και αγωγή και κουλτούρα και τρόπος συμπεριφοράς. Απλά αφορά το περιβάλλον των Μέσων Ενημέρωσης, της εφημερίδας, της τηλεόρασης, του ραδιοφώνου, κυρίως δε το ψηφιακό περιβάλλον και οι σημερινοί καιροί επιβάλλουν να το γνωρίσουμε.

Η Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, δουλεύει επισταμένως προς τον σκοπό αυτό. Πριν δύο εβδομάδες συνάντησα την Επίτροπο για την Καινοτομία, την Έρευνα, τον Πολιτισμό, την Εκπαίδευση και τη Νεολαία, κα Μαρίγια Γκάμπριελ. Συζητήσαμε για την ανάγκη που υπάρχει σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να καλλιεργηθεί ο οπτικοακουστικός αλφαβητισμός των μαθητών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μάλιστα δημοσίευσε σχετικές οδηγίες που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς, προκειμένου να ενισχυθεί ο ψηφιακός εγγραμματισμός στις τάξεις τους. Πρόκειται για μία πολύ σοβαρή δουλειά και η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα ανάμεσα στα κράτη μέλη που θα ενσωματώσει στις δράσεις της. Η Επίτροπος, μάλιστα, δήλωσε ιδιαίτερα ικανοποιημένη και μας συνεχάρη δημόσια για αυτό.

Η Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης ξεκινά μια σειρά από δράσεις. Η σημερινή ημερίδα σηματοδοτεί την έναρξη των δράσεων αυτών, οι οποίες θα ξεδιπλώνονται το επόμενο διάστημα. Πέρα από δράσεις σε σχολεία, με εκπαιδευτικούς και μαθητές, θα πραγματοποιηθούν και επόμενες ημερίδες σε άλλες πόλεις της Ελλάδας».





NEWS