“Ολη η Ελλάδα ένας πολιτισμός”:οι εκδηλώσεις σήμερα Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου

by Expertnews.gr

Το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, στο πλαίσιο του θεσμού Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός, παρουσιάζει σήμερα Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου, τις παρακάτωεκδηλώσεις.

Σπουδαία Ερείπια – Η Ελλάδα με τα μάτια των ξένων ταξιδιωτών (16ος-19ος αιώνας)* Αρχαιολογικός χώρος Ελευσίνας – Αττική * 19.00

Επιλογές ταξιδιωτικών και περιηγητικών κειμένων.

Επιλεγμένες αφηγήσεις ξένων ταξιδιωτών και περιηγητών στην Τουρκοκρατούμενη Ελλάδα, στην προεπαναστατική Ελλάδα αλλά και στο νεότευκτο ελληνικό κράτος. Η αποτύπωση των προσδοκιών, η φαντασιακή πρόσληψη του αρχαίου κόσμου, η επαφή και η εξοικείωση με την πραγματικότητα σε μια σειρά κειμένων σημαντικών προσωπικοτήτων που επισκέφθηκαν την Ελλάδα εκείνα τα χρόνια.

Συντελεστές:
Σύνθεση / Επιμέλεια Κειμένου: Στέφανος Καβαλλιεράκης, Άγγ.Κουτσολαμπρόπουλος

Σκηνοθεσία: Νατάσα Τριανταφύλλη

Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Μουσική: Λήδα Μανιατάκου

Κίνηση / Βοηθός Σκηνοθέτη: Δήμητρα Μητροπούλου

Βοηθός σκηνογράφου: Στέλλα Κελεπούρη

Διανομή (αλφαβητικά):Πάρις Θωμόπουλος, Ελευθερία Παγκάλου, Βασίλης Παπαδημητρίου, Νατάσα Σφενδυλάκη, Αινείας Τσαμάτης, Δήμητρα Χαριτοπούλου

2ο Beyond the borders music festival * Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας – Θράκης * 21.00

Το Το BBMF είναι το μουσικό φεστιβάλ που θέλει να αναδείξει τη σχέση της μουσικής παράδοσης της Ελλάδας, των Βαλκανίων και της Ανατολικής Μεσογείου με τη σύγχρονη μουσική έκφραση και δημιουργία. Το φετινό BBMF όμως προσαρμόζεται στις συνθήκες που επιβάλλουν τα μέτρα προστασίας από τον Κορωνοϊό και αλλάζει ημερομηνίες και χώρο . Θα πραγματοποιηθεί τον προσεχή Σεπτέμβριο στον ανοιχτό προαύλιο χώρο του μουσείου και τα μουσικά σχήματα που έχουν επιλεγεί να συμμετέχουν αποτελούνται από Έλληνες μουσικούς αλλά και ξένους που ζουν στην Ελλάδα, θέλοντας με τον τρόπο αυτόν να ενισχύσει την εγχώρια μουσική σκηνή στις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας. Πρόκειται για σχήματα που με τη μουσική τους συνδυάζουν στοιχεία της παράδοσης και της νεωτερικότητας, του λαϊκού και του λόγιου αυτοσχεδιασμού.

Πρόγραμμα:

Το σεπτέτο του Γιώργου Βεντουρή

Με τους Στρατή Ψαραδέλλη πολίτικη λύρα, Λεωνίδα Σαραντόπουλο φλάουτο, Μάρθα Μαυροειδή λάφτα, Γιάννη Παπαδόπουλο πλήκτρα, Βαγγέλη Καρύπηκρουστά, Δημήτρη Κλωνή ντραμς και Γιώργο Βεντουρή κοντραμπάσο. Επτά δεξιοτέχνες από διαφορετικούς μουσικούς χώρους σε ένα δεμένο εκφραστικό σύνολο.

“Το παρελθόν δεν είναι ξένη χώρα. Η σύγχρονη τέχνη συναντά τους αρχαιολογικούς χώρους στη Θεσσαλονίκη” Σειρά προβολών και δημόσιων συζητήσεων του MOMUS * Επταπύργιο – Θεσσαλονίκη * 21.00

As to posterity της Μαρίνας Γιώτη

Βίντεο, 12’, 2014

Το βίντεο είναι μια συλλογή οπτικών στοιχείων από την ερημωμένη Αθήνα του εγγύς μέλλοντος. Οι κάτοικοι της πόλης έχουν εξαφανιστεί μυστηριωδώς, αφήνοντας πίσω τους ένα tableau mourant από οπλισμένο σκυρόδεμα, μεταλλικά και πλαστικά χαλάσματα που συνυπάρχουν με το ξακουστό μάρμαρο και την τοπική χλωρίδα και πανίδα.

Στη δημόσια συζήτηση θα γίνουν τοποθετήσεις από τους:

Μαρίνα Γιώτη, εικαστικό

Πέτρο Μαρτινίδη, ομότιμο καθηγητή του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Α.Π.Θ. συγγραφέα

Κατερίνα Σύρογλου, ιστορικό τέχνης, επιμελήτρια, ΜΟΜus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Trio El Greco – Οι δύο σχολές της Βιέννης * Μονή Δαφνίου – Αττική * 19.00

Εργα Χάυντν, Σούμπερτ και Σκαλκώτα επέλεξαν τα μέλη του Trio El Greco για το πρόγραμμα με τίτλο “Οι δύο Σχολές της Βιέννης. Το πρώτο μέρος της συναυλίας εστιάζει σε δύο μουσουργούς που επηρεάστηκαν εξίσου από την κλασική και τη λαϊκή παράδοση, στον Γιόζεφ Χάυντν με το Τρίο για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο σε σολ μείζονα, αρ. 39 «Gypsy» και στον Νίκο Σκαλκώτα με τις 8 Παραλλαγές σε παραδοσιακό θέμα για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο. Στο δεύτερο μέρος το δημοφιλές σχήμα μουσικής δωματίου, που απαρτίζεται από τους Θοδωρή Ιωσηφίδη (πιάνο), Φαίδωνα Μηλιάδη (βιολί) και Αλέξη Καραϊσκάκη Νάστο (τσέλο), ανατρέχει στον βιεννέζικο Ρομαντισμό μέσα από μία από τις πλέον εμβληματικές συνθέσεις του Φραντς Σούμπερτ, το περίφημο Τρίο για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο σε μι ύφεση μείζονα, έργο 100.

“Η Ακαδημία μας…πηγαίνει Λύκειο!” από την Κ.Ο.Α. * Λύκειο Αριστοτέλους – Αττική * 20.30

Το δημοφιλές Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών συμπράττει με τέσσερις σπουδαστές από την Ακαδημία Νέων Μουσικών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών παρουσιάζοντας έργα Μπετόβεν και Μέντελσον.

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770 – 1827)

Κουαρτέτο εγχόρδων σε ντο ελάσσονα, έργο 18 αρ. 4

Allegro ma non tanto / Andante scherzoso quasi allegretto / Menuetto: Allegretto / Allegro – Prestissimo

Είναι κοινός τόπος ανάμεσα στους μουσικούς και τους φιλόμουσους η θεώρηση του κουαρτέτου εγχόρδων ως του τελειότερου συνδυασμού οργάνων. Αν αναζητά κανείς «αποδείξεις» αυτής της άποψης, αρκεί να στραφεί στη σημασία και το περιεχόμενο των κουαρτέτων των μεγάλων συνθετών από τον Μπετόβεν ως τον Μπάρτοκ. Ο πρώτος διοχέτευσε στα κουαρτέτα (όπως και στις σονάτες για πιάνο) τις πιο μύχιες μουσικές του σκέψεις και συχνά τις πιο επαναστατικές του ιδέες. Τα Έξι Κουαρτέτα, έργο 18, οι πρώτες συνεισφορές του Μπετόβεν στο ξεχωριστό αυτό είδος, φανερώνουν ανάγλυφα την αξία του συνδυασμού αυτού για τον ίδιο. Γράφτηκαν ανάμεσα στα έτη 1798-1800 και εκδόθηκαν το 1801. Από τα Κουαρτέτα αυτά, το Τέταρτο είναι από τα πλέον αινιγματικά και ρηξικέλευθα κουαρτέτα του Μπετόβεν γενικά. Η ίδια η τονικότητα της ντο ελάσσονας είναι συνυφασμένη με τη δραματικότητα, όπως αυτή αποτυπώθηκε και εκφράστηκε σε έργα του κινήματος Θύελλα και Ορμή (Sturm und Drang) του 18ου αιώνα. Πράγματι, η ντο ελάσσονα αποδεικνύεται -και εν προκειμένω- ιδεώδης στην έκφραση μίας ατμόσφαιρας γεμάτης αγωνία και σφοδρές ηχητικές συγκρούσεις. Και περιέργως η τονικότητα αυτή διατηρείται σε όλα τα μέρη του κουαρτέτου πλην του δεύτερου (που είναι γραμμένο σε ντο μείζονα). Τα δύο ενδιάμεσα μέρη του κουαρτέτου είναι ένα σκέρτσο ΚΑΙ ένα μενουέτο, πράγμα απολύτως ασυνήθιστο μιας και σε ένα κουαρτέτο κανείς αναμένει να συναντήσει είτε το ένα είτε το άλλο. Άλλο στοιχείο που εκπλήσσει είναι η ανυπαρξία σε όλο το Κουαρτέτο αργού μέρους, όχι μόνο με την έννοια της αργής ταχύτητας αλλά και του νηφάλιου, ήρεμου και στοχαστικού χαρακτήρα. Ο συνθέτης αντίθετα, έδωσε έμφαση σε μία μουσική γεμάτη εκπλήξεις, έντονες εναλλαγές δυναμικής και γκροτέσκες χειρονομίες· όλα τα παραπάνω στοιχεία κορυφώνονται στο φινάλε, όπου ο Μπετόβεν διεισδύει μεταξύ άλλων και στο «ουγγρικό στιλ», όπως έκανε με ιδιαίτερη επιτυχία ο δάσκαλός του Χάυντν σε αρκετά καταληκτικά μέρη έργων του.

ΦΕΛΙΞ ΜΕΝΤΕΛΣΟΝ (1809 – 1847)

Οκτέτο Εγχόρδων σε μι ύφεση μείζονα, έργο 20

Allegro moderato ma con fuoco / Andante / Scherzo: Allegro leggierissimo / Presto

Ο Φέλιξ Μέντελσον υπήρξε ένα παιδί-θαύμα με αξιοθαύμαστες επιδόσεις στη σύνθεση σε πολύ μικρή ηλικία – ανάλογο ταλέντο σε τόσο μικρή ηλικία έδειξαν λίγοι άλλοι συνθέτες, όπως ο Μότσαρτ, ο Σαιν-Σανς και στον εικοστό αιώνα ο Κόρνγκολντ. Σε ηλικία δεκαέξι ετών ο Μέντελσον συνέθεσε το Οκτέτο του για έγχορδα αφιερώνοντάς τον στον δάσκαλό του στο βιολί, Εντουαρντ Ρητς. Το έργο ολοκληρώθηκε στις 15 Οκτωβρίου 1825 και αποτέλεσε ένα όμορφο δώρο για τα γενέθλια του βιολιστή (δύο μέρες μετά). To οκτέτο εγχόρδων (τέσσερα βιολιά, δύο βιόλες και δύο βιολοντσέλα) δεν ήταν σε καμία περίπτωση ένας συνήθης σχηματισμός οργάνων για την εποχή εκείνη. Μόλις το 1823 ο Λουίς Σπορ είχε συνθέσει το πρώτο από τα τέσσερα Διπλά Κουαρτέτα του για τον ανωτέρω συνδυασμό οργάνων. Ωστόσο, ενώ το έργο του Σπορ (όπως σαφώς φανερώνει ο τίτλος) αντιμετωπίζει τα δύο κουαρτέτα ως συνεργαζόμενα αλλά ξεχωριστά μουσικά «σώματα», ο Μέντελσον αντιμετωπίζει τα οκτώ όργανα ως αυτόνομους και ισότιμους φορείς της μουσικής δράσης και εξέλιξης – με πρώτο μεταξύ ίσων βεβαίως το πρώτο βιολί. Το πρώτο  μέρος έχει εμφανώς δραματικό χαρακτήρα, με το πρώτο βιολί να έχει την πρωτοκαθεδρία στην παρουσίαση των θεμάτων. Το αργό μέρος είναι σαφώς πιο λυρικό και εν πολλοίς ήρεμο, αν και δεν λείπουν σποραδικά, εναγώνια περάσματα. Το ακόλουθο σκέρτσο είναι εμπνευσμένο από τη σκηνή της Βαλπούργειας Νύχτας από τον Φάουστ του Γκαίτε. Η μουσική μάς μεταφέρει στον αέρινο, φευγαλέο κόσμο των πνευμάτων – είναι μία ακόμη απόδειξη του γιατί στη συνείδηση των φιλόμουσων ο Μέντελσον είναι ταυτισμένος με τη γοργή, νευρώδη και συγχρόνως ελαφριά γραφή που αναμένει κανείς σε ένα σκέρτσο. Το φινάλε, ίσως επηρεασμένο από το φινάλε της Συμφωνίας «του Διός» του Μότσαρτ, κάνει εκτεταμένη χρήση πολυφωνικών τεχνικών, με τα οκτώ όργανα να αντιπροσωπεύουν ισάριθμες φωνές που συμπλέκονται δυναμικά.

Συντελεστές:

Κουαρτέτο εγχόρδων Αθηνών:

Απόλλων Γραμματικόπουλος, βιολί

Παναγιώτης Τζιώτης, βιολί

Πάρις Αναστασιάδης, βιόλα

Ισίδωρος Σιδέρης, βιολοντσέλο

Σπουδαστές της Ακαδημίας της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών:

Φοίβη Ρουσοχατζάκη, βιολί

Πλάτων Μπουργιώτης, βιολί

Βασίλης Παπαπαναγιώτου, βιόλα

Σεμέλη Κωστούρου, βιολοντσέλο

Χρήσιμες πληροφορίες για τις εκδηλώσεις :

Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει. Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης.
Οι θεατές θα πρέπει να τηρούν τις οδηγίες και συστάσεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων COVID-19 του Υπουργείου Υγείας για την ασφαλή προσέλευση στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Ισχύει ο κανόνας της απόστασης των 1,5 μέτρων κατ’ ελάχιστον για ανοικτούς χώρους και 2 μέτρων για κλειστούς χώρους. Είναι υποχρεωτική η χρήση μη ιατρικής μάσκας καθ’όλη τη διάρκεια των εκδηλώσεων.
Για λόγους ασφαλείας και για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, 11,5 ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης.Μετά την έναρξη, η είσοδος δεν θα επιτρέπεται.

NEWS

-