- Οι φθηνές τιμές έρχονται με την επιτάχυνση της εισαγωγής των ΑΠΕ στην οικονομία
- Στα 16GW το 2025 από 10GW το 2022
Δειγματοληπτικό έλεγχο στις πολεοδομίες για θέματα πολεοδομικής διαφθοράς, με αφορμή τις πρόσφατες αποκαλύψεις για το κύκλωμα διαφθοράς σε πολεοδομίες της Χαλκιδικής, εξήγγειλε ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρος Σκυλακάκης, κατά την ομιλία του στη Βουλή, επί της συζήτησης για την κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2025.
«Επειδή δεν είναι εφικτό να ελέγχεις το σύνολο των αδειών στο σύνολο της χώρας, με πολλαπλούς βαθμούς ελέγχου, αυτό που κάνουμε είναι να ξεκινήσουμε έναν δειγματοληπτικό έλεγχο παντού, με συγκεκριμένους κανόνες και οπού βρούμε ότι υπάρχει υψηλή απόκλιση, θα υπάρξει πλήρης έλεγχος και θα αναλάβει η δικαιοσύνη όπου χρειαστεί» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο Υπουργός αναφέρθηκε και στην στρατηγική αλλαγή που κάνει η κυβέρνηση, επιταχύνοντας την εισαγωγή των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στην οικονομία. Υπογράμμισε πως οι ΑΠΕ παρέχουν πολύ φθηνότερό ηλεκτρικό ρεύμα από οποιοδήποτε άλλο μέσο και πως η εγκατεστημένη ισχύς τους (φωτοβολταϊκών και αιολικών) θα φτάσει το 2025 περίπου στα 16GW και θα είναι -κατ’ αυτό τον τρόπο- κατά 6GW αυξημένη σε σχέση με το 2022.
Απαντώντας, στη δευτερολογία του, σε στελέχη της Αντιπολίτευσης για την ενεργειακή πολιτική σημείωσε: «Αν νομίζετε ότι μπορείς να κάνεις ενεργειακή πολιτική χωρίς χρήματα, νομίζω ότι δεν έχετε μεγάλη επαφή με την ενεργειακή πολιτική. Η ενεργειακή πολιτική αφορά επενδύσεις δεκάδων δισεκατομμυρίων στα επόμενα χρόνια και στα προηγούμενα. Και το πώς θα γίνουν αυτές οι επενδύσεις, αν θα γίνουν αποτελεσματικά ή λιγότερο αποτελεσματικά, οδηγεί στις ακριβές ή στις φθηνές τιμές. Οι φθηνές τιμές δεν διατάσσονται».
Ο κ. Σκυλακάκης απάντησε και στην κριτική που ασκείται για τις πρωτοβουλίες προστασίας του περιβάλλοντος: «Έχω κάνει μια τεράστια επένδυση στο πιο κρίσιμο και απειλούμενο κομμάτι, στα δάση. Οι πόροι που διαθέσαμε για τα δάση -και υπό την προηγούμενη ιδιότητά μου ως υπεύθυνος του Ταμείου Ανάκαμψης και υπό την τωρινή ιδιότητα- είναι χωρίς κανένα προηγούμενο. Είναι πάνω από μισό δισ. ευρώ για δράσεις πρόληψης και κάποιες δράσεις αναδάσωσης. Και επιπλέον υπάρχουν και χρήματα από τα δικαιώματα ρύπων, τα οποία δεν έχουν ξαναδεί οι δασικές υπηρεσίες και θα επιτρέψουν να λειτουργήσει και η δασική μεταρρύθμιση, βάσει της οποίας η χώρα θα αποκτήσει επιτέλους διαχειριζόμενα δάση. Γιατί σε αυτή την αίθουσα φοβάμαι ότι δεν υπάρχει συναίσθηση τί σημαίνει επί 50 χρόνια να μην έχουμε διαχείριση σε πάνω από τα μισά ελληνικά δάση. Καμία διαχείριση! Αυτό πάει να αλλάξει. Μην μου πείτε, λοιπόν, ότι αυτό δεν εμπεριέχει περιβαλλοντική ευαισθησία».
Ειδικά για τον Έβρο, όπως είπε ο Υπουργός, «έχουν διατεθεί 50 εκατ. ευρώ για αντιπλημμυρικά και αντιδιαβρωτικά έργα που έχουν τελειώσει, ενώ στη Θεσσαλία έχουν διατεθεί 200 εκατ. ευρώ σε έργα ορεινής υδρονομίας, που επί 60 χρόνια δεν κάναμε και για πρώτη φορά επί της δικής μου περιόδου ξεκινάμε».
Για τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό (ΝΟΚ) τόνισε πως είναι ένας νόμος του 2012, «γιατί τον χρεώνουμε ξαφνικά στον νομοθέτη του 2024 που περιόρισε τα προβλήματα; …Αποφάσισε το ΣτΕ και θα κάνουμε ότι πρέπει για να προσαρμόσουμε αντίστοιχα τη νομοθεσία στην απόφαση αυτή».
Σε σχέση με τις εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σημείωσε: «Το να βάλουμε και άλλα φωτοβολταϊκά, όταν θα έχουμε 14GW και 6GW μέση ζήτηση και 10GW μέγιστη, δεν ονομάζεται ευφυής κίνηση. Πρέπει να προωθήσουμε τις μπαταρίες και να σταματήσουμε τις επιδοτήσεις. Στις μπαταρίες αυτή τη στιγμή έχουμε δύο διαγωνισμούς απολύτως πετυχημένους, που έχουν τελειώσει και προχωράει η υλοποίησή τους, έχουμε ένα τεράστιο έργο αντλησιοταμίευσης που μπήκε στο Ταμείο Ανάκαμψης στην Αμφιλοχία και τελειώνει το 2026-2027, γιατί άργησε ο μηχανολογικός εξοπλισμός για λόγους πληθωρισμού και θα μας φέρει πάνω από 600MW δυνατότητα αποθήκευσης».
Αναφορικά με τις τιμές του ρεύματος ο Υπουργός εξήγησε: «Οι τιμές έπεσαν το 2024 κατά 10%. Να σας πω γιατί είναι πάνω από το 2019… Πόσο ήταν το 2019 το φυσικό αέριο; 20 ευρώ ανά μεγαβατώρα ήταν η τάξη μεγέθους. Πόσο είναι το φυσικό αέριο σήμερα; 45 ευρώ, διπλάσια τιμή. Πόσο κομμάτι της παραγωγής μας έχει φυσικό αέριο; 35% – 40%. Που ήταν οι ρύποι το 2019; κοντά στα 20 ευρώ. Πόσο είναι τώρα; Στα 70 ευρώ. Όταν έχεις τριπλασιασμό των ρύπων αερίου, de facto έχεις πίεση των τιμών προς τα πάνω, αυξάνεται το κόστος. Μπορώ εγώ να επηρεάσω την παγκόσμια τιμή του φυσικού αερίου; Όχι. Μπορώ να επηρεάσω την τιμή των ρύπων; Όχι. Τί μπορώ να κάνω; Να αυξήσω τις ΑΠΕ. Και ένα από τα λάθη που έγιναν και είναι διαχρονικά, είναι ότι πληρώνουμε 800 εκατ. ευρώ στον λογαριασμό του ΕΛΑΠΕ, για τις επιδοτήσεις του παρελθόντος, οι οποίες ήταν υπερβολικές. Και για να μειώσω τις επιδοτήσεις σταμάτησα τις επιδοτήσεις στις μπαταρίες και σταμάτησα και όλους τους διαγωνισμούς που έδιναν ταρίφες. Και είπα, όποιος θέλει, να πάει στην αγορά. Γι’ αυτό θα πέσουν οι τιμές. Γιατί στρεφόμαστε στην αγορά και λέμε στους επενδυτές, τέλος η κρατικοδίαιτη ζωή. Τελειώνει και το net metering και πάμε σε net billing και θα αφήσουμε αυτές τις μεγάλες επενδύσεις των ΑΠΕ να μας ρίξουν τις τιμές. Μαζί και με τις διασυνδέσεις, διότι ένα άλλο μεγάλο κομμάτι που πληρώνουμε, είναι το γεγονός ότι επί δεκαετίες δεν κάναμε διασύνδεση της Κρήτης, η οποία θα μπορούσε να αποσβεστεί σε τέσσερα – πέντε χρόνια. Αυτός είναι ο χρόνος που χρειάζεται να αποπληρωθεί η Κρήτη».
Τέλος για τα επίπεδα των απορροφήσεων που η αντιπολίτευση διατύπωσε την κατηγορία ότι προχωρούν με ρυθμούς χελώνας σημείωσε: «Απορροφήσαμε 700 εκατ. ευρώ στο Ταμείο Ανάκαμψης μόνο το 2023 και φέτος φτάνουμε στο 1 δισ. απορροφήσεις… Αν είναι αυτοί ρυθμοί χελώνας, πρόκειται για μεγάλη χελώνα…».
Η Ομιλία του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρου Σκυλακάκη:
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Θα ξεκινήσω την εισήγησή μου για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2025, σε σχέση με τα θέματα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, παρουσιάζοντας όσα συμβαίνουν στο χώρο της ενέργειας.
Το 2025, με βάση το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) και τον προγραμματισμό και τις προβλέψεις όλων, θα έχουμε φτάσει περίπου τα 16GW Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, πρόκειται για 6GW παραπάνω από το 2022. Αυτή είναι η τεράστια στρατηγική αλλαγή -ακόμη μεγαλύτερη όταν συγκρίνουμε από το 2019- την οποία επιτυγχάνει αυτή η κυβέρνηση, εισάγοντας στην οικονομία Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, οι οποίες παρέχουν ρεύμα πολύ φθηνότερα από οποιοδήποτε άλλο μέσο. Ξαναλέω τα νούμερα! Από το 2022 στο 2025, από τα 10GW στα 16GW. Πρόκειται αποκλειστικά για αιολικά και φωτοβολταϊκά.
Η επιτυχία αυτή, η οποία με ασφάλεια μας οδηγεί σε χαμηλές τιμές -διότι αυτός είναι ο δρόμος- και σε ενεργειακή ανεξαρτησία και αυτάρκεια, στηρίζεται σε μία συνολική πολιτική της κυβέρνησης, στην οποία τον περασμένο χρόνο, προστέθηκαν και καινούρια εργαλεία: τα βιομηχανικά PPA, που πήραν προτεραιότητα, τα αγροτικά PPA, που πήραν προτεραιότητα, η απελευθέρωση μπαταριών, που είναι κρίσιμη – διότι κανένας επενδυτής δεν θα μπει και δεν θα έμπαινε να κάνει αυτές τις μαζικές επενδύσεις, αν δεν υπήρχε ταυτόχρονα δυνατότητα και για πρόσθετες μπαταρίες.
Περάσαμε περίπου πριν από έναν μήνα τη σχετική νομοθέτηση, όπου επιτρέψαμε εγκατάσταση, χωρίς επιδοτήσεις μπαταριών σε υφιστάμενα φωτοβολταϊκά μετά το 2019. Επιτρέψαμε, επίσης χωρίς επιδοτήσεις, εκεί που υπάρχει έτοιμος ηλεκτρικός χώρος να εγκατασταθούν μπαταρίες στα παλιά θερμικά, καθώς και να προχωρήσουν οι stand-alone μπαταρίες.
Ταυτόχρονα, προωθούμε ταχύτατα, και αυτό δεν έχει ακόμη επίπτωση, θα έχει μετά το 2028-2030, τις offshore ανεμογεννήτριες, τις εξωχώριες ανεμογεννήτριες. Ολοκληρώνεται η χωροθέτηση. Έχει περάσει από όλες τις διαδικασίες, από το ΚΑΣ, κ.λπ. Και τώρα πηγαίνουμε στις έρευνες βυθού και ανέμου, που είναι αναγκαίες για να βγουν οι διαγωνισμοί.
Και η συνέπεια αυτών των εξελίξεων, της ταχύτατης ανάπτυξης των ΑΠΕ, παρά τις αντιδράσεις πολλών και διαφόρων, διότι ένα φαινόμενο πρόσφατο με τις ΑΠΕ είναι ότι όλοι τις θέλουν στην Ελλάδα, αλλά κανένας σε οποιονδήποτε ελληνικό νομό. Οπότε θα πρέπει να βρούμε ένα μέρος της Ελλάδας, που να μην έχουμε ελληνικούς νομούς. Τελοσπάντων, αυτά τα λύνουμε με λογική και σύνεση, καθώς προχωρούν τα πράγματα.
Αυτή η πολύ μεγάλη ανάπτυξη των ΑΠΕ, οδηγεί, ταυτόχρονα με άλλα μέτρα που λαμβάνουμε, και σε καθοδική τάση των τιμών. Το 2024 είχαμε περίπου 10% κάτω στις τιμές λιανικής, σε σχέση με το 2023, παρά το γεγονός ότι έχουμε δύο «μίνι» ενεργειακές κρίσεις: μία στη νοτιοανατολική Ευρώπη το περασμένο καλοκαίρι, με ακραίες τιμές και μία τώρα, που είναι σε εξέλιξη, με κακές τιμές, όχι μόνο για εμάς, αλλά για ολόκληρη την Ευρώπη.
Και είναι χαρακτηριστικό ότι τον τελευταίο μήνα, αντί να είμαστε πρώτοι στην τιμή της χονδρικής, όπως είμαστε επί σειρά ετών στην Ευρώπη, έχουμε πέσει και είμαστε: 5οι , 8οι , 10οι , 19οι , 21οι κ.ο.κ. στην τιμή της χονδρικής, ακριβώς διότι έχουμε πετύχει αυτή την πολύ μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ.
Ταυτόχρονα, πήραμε σημαντικά μέτρα υπέρ του καταναλωτή. Να ξεκινήσω από το πράσινο τιμολόγιο, το οποίο εξασφάλισε για πρώτη φορά διαφάνεια στις τιμές. Ξέρουν, πλέον, οι πολίτες τί τιμές έχουν οι πάροχοι. Κάτι που δεν υπήρχε καθόλου και ούτε το είχε σκεφθεί κανείς.
Προσθέσαμε, εκτός από το πράσινο τιμολόγιο, το οποίο έφερε διαφάνεια, το τιμολόγιο για τους αγρότες -το ανέφερε και ο συνάδελφος, κ. Τσιάρας- όπου έχουν μπει όσοι έχουν αγροτικό ρεύμα (και οι ΤΟΕΒ) σε ένα τιμολόγιο εξαιρετικά χαμηλό, το οποίο τους εξασφαλίζει και τώρα που υπάρχει μία μίνι ενεργειακή ένταση, πολύ φθηνότερες τιμές, από οποιονδήποτε, μέχρι την επόμενη δεκαετία.
Ταυτόχρονα, κάναμε ρύθμιση των αγροτικών χρεών στο ηλεκτρικό ρεύμα. Εξορθολογίσαμε την υπόθεση net metering με το net billing που δεν επιβαρύνει τον καταναλωτή. Το net metering έδινε λεφτά στον επενδυτή, από τον καταναλωτή. Είπαμε όχι πλέον λεφτά στους επενδυτές. Οι καταναλωτές πρέπει να προστατεύονται, γι’ αυτό και κινούμαστε προς μείωση των επιδοτήσεων παντού. Σταμάτησαν και οι ταρίφες και οι επιδοτήσεις, και όσοι θέλουν να κάνουν επενδύσεις, πηγαίνουν στην αγορά. Αυτή είναι μια πολύ μεγάλη διαφοροποίηση σε σχέση με την ιστορία των ΑΠΕ, την οποία κανένας δεν έχει επαρκώς καταγράψει, κατά τη γνώμη μου.
Ταυτόχρονα προχωρήσαμε στην αυστηροποίηση των ρευματοκλοπών, με νομοθεσία που περάσαμε, και θα δείτε τα αποτελέσματα, καθώς θα αρχίσουμε να αποκτούμε στοιχεία για τις ρευματοκλοπές του 2024 και του 2025. Κάναμε μηνιαία την καταμέτρηση των λογαριασμών ρευματος. Ήδη έχουμε φτάσει στο 70% των νοικοκυριών και στο 90% της ενέργειας, να κάνουμε μηνιαία καταμέτρηση. Κάναμε το κοινωνικό τιμολόγιο για τους πολύτεκνους, που ήταν μια εκκρεμότητα την οποία είχαμε. Θεσπίσαμε -για πρώτη φορά- επίδομα σε αυτούς που θερμαίνονται με ηλεκτρισμό, μία μεγάλη παράλειψη η οποία υπήρχε και -προβλέπουμε τώρα- ότι οι κοινωνικά ευάλωτοι (ΚΟΤ), θα έχουν επιπλέον κιλοβατώρες για θέρμανση το χειμώνα, κάτι που επίσης δεν υπήρχε.
Επίσης, στο πλαίσιο των κοινωνικών δράσεων ρυθμίσαμε -οι συνάδελφοι στη Δυτική Μακεδονία καταλαβαίνουν την τεράστια σημασία που έχει αυτό- το μεγάλο θέμα των τηλεθερμάνσεων, που ήταν «πνιγμένες» στα χρέη. Τα χρέη όλα διευθετήθηκαν, με συμμετοχή όλων των πλευρών και εξασφαλίστηκε για την επόμενη 20ετία, με πολύ καλές τιμές, τηλεθέρμανση για τις μεγάλες πόλεις της Δυτικής Μακεδονίας. Κάτι που ψήφισε πριν από λίγο καιρό η Βουλή.
Ταυτόχρονα είναι σε πλήρη εξέλιξη το Πρόγραμμα Απόλλων, το οποίο θα διασφαλίσει, αντίστοιχα όπως έγινε με τους αγρότες, τα ίδια πλεονεκτήματα, τόσο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση όσο και στους κοινωνικά ευάλωτους συμπολίτες μας, σε σχέση με την μακροχρόνια απολαβή φθηνών τιμών.
Προχωρήσαμε στις διασυνδέσεις. Ολοκληρώθηκε ο διπλασιασμός της διασύνδεσης με τη Βουλγαρία, συμφωνήσαμε υπερδιπλασιασμό του καλωδίου με την Ιταλία και ξεκινάμε. Σώσαμε το καλώδιο της Κύπρου, το οποίο πήγαινε να χαθεί. Αλλάξαμε τον συσχετισμό στο καλώδιο της Αιγύπτου (75% αιολικά) και μπαίνουν τώρα μέσα στην εταιρεία οι εθνικοί διαχειριστές.
Επίσης, τον επόμενο Μάιο θα έχουμε δοκιμαστική λειτουργία του καλωδίου της Κρήτης, μια τεράστια ανακούφιση για όλους τους καταναλωτές, διότι αυτό θα έρθει και θα μας μειώσει στα επόμενα χρόνια σημαντικά, τουλάχιστον κατά 300 εκατ. ευρώ, τα κόστη των ΥΚΩ. Όπως ξέρετε, η Κρήτη ηλεκτριζόταν πανάκριβα, με θερμικές μονάδες. Αντίστοιχα προχωρούν για τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, τεράστιες επενδύσεις που επίσης θα μειώσουν και αυτές τις ΥΚΩ, που τελικά πληρώνουμε όλοι μας ως καταναλωτές.
Στη χρονιά αυτή ξεκίνησε και η κανονική λειτουργία του FSRU, που εξασφάλισε πλήρη επάρκεια, ακόμα και αν μείνουμε μόνο με LNG. Αυτό, μας εξασφαλίζει ότι η χώρα δεν εξαρτάται πλέον από αέριο αγωγών. Μπορεί να καλύπτει όλο της το αέριο μέσω LNG -καταλαβαίνετε στη φάση που είμαστε τί σημασία έχει αυτό- και ταυτόχρονα να καλύπτει και τις γειτονικές χώρες, έχοντας πολύ μεγάλη γεωπολιτική σημασία αυτή η εξέλιξη.
Στα δάση έχουμε το πρόγραμμα Anti-Νero, με παρεμβάσεις, ύψους περίπου 400 εκατ. ευρώ, που δεν υπήρχαν ποτέ, έχουμε 56 εκατ. στην αναδάσωση, 64 εκατ. σε αντιπλημμυρικά και αντιδιαβρωτικά, και δώσαμε για πρώτη φορά 30 εκατ. στους δήμους, προκειμένου να παρέμβουν στους δασικούς οικισμούς, για να μπορέσουν να τους προστατεύσουν.
Το πιο σημαντικό, όμως, από τα έργα είναι τα 200 εκατ. ευρώ που μπαίνουν σε ορεινή υδρονομία στην Θεσσαλία. Ήδη δρομολογήθηκαν, ενώ και ένα σημαντικό ποσό αντίστοιχο θα έρθει για την Αττική. Έργα ορεινής υδρονομίας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα οποία είναι τα πιο αποτελεσματικά αντιπλημμυρικά έργα που μπορεί να υπάρξουν, δεν είχαν γίνει στην Ελλάδα από τη δεκαετία σχεδόν του ’60. Η χώρα είχε τελείως ξεχάσει τα έργα ορεινής υδρονομίας. Τα πιο αποτελεσματικά αντιπλημμυρικά, τα οποία δεν φαίνονται όμως γιατί είναι ψηλά στο βουνό.
Στα δάση, προχωρήσαμε και τη δασική μεταρρύθμιση. Επί 60 χρόνια τα δάση ήταν χωρίς διαχείριση, τα μισά. Όλα τα δάση της Αττικής είναι χωρίς διαχείριση σήμερα. Τελειώνουν τώρα οι διαχειριστικές μελέτες, βγαίνουν για πρώτη φορά οι διαγωνισμοί, αφού ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τα υβριδικά σχήματα και για πρώτη φορά εντός του 2025 θα βάλουμε τα δάση μας σε κανονική διαχείριση. Έχουμε, ήδη, τελειωμένες τις διαχειριστικές μελέτες της Αττικής, Ηλείας, Βοιωτίας και προσθέτουμε ακόμη 15 εκατ. ευρώ σε μελέτες διαχείρισης, για να προχωρήσουμε σταδιακά σε ολόκληρη την Ελλάδα. Είναι μια επανάσταση αυτή στα δάση την οποία θα τη δείτε σταδιακά και στη δασική οικονομία στα επόμενα χρόνια.
Στα πολεοδομικά, υλοποιούμε το μεγαλύτερο πρόγραμμα πολεοδομικής χωροθέτησης με τα τοπικά πολεοδομικά, τα ειδικά πολεοδομικά, τη θεσμοθέτηση των οδών. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα περίπου 700 εκατ. ευρώ, το οποίο θα αλλάξει τελείως την κατάσταση της πολεοδομίας στη χώρα.
Κάναμε τη μεταρρύθμιση για τα αυθαίρετα, τώρα δημιουργείται ο μηχανισμός για να μπορούμε να έχουμε πλήρη εικόνα οποιασδήποτε αυθαίρετης δόμησης στη χώρα και κάναμε και την αλλαγή, έτσι ώστε να κατεδαφίζονται πρώτα τα νέα αυθαίρετα και να σταματήσει να υπάρχει έτσι το κίνητρο να δημιουργείς νέα αυθαίρετα.
Κατεδαφίσεις θα έχουμε φοβάμαι αρκετές προσεχώς και θα χρειαστεί μια συνολική στήριξη του κοινοβουλίου για να τελειώσουμε με την αυθαίρετη δόμηση. Η βούληση υπάρχει απολύτως από τη δική μου πλευρά.
Και αναλαμβάνουμε -επειδή βλέπουμε ορισμένα πράγματα να μη δουλεύουν- και αυτό είναι καινούρια εξαγγελία, να κάνουμε ένα δειγματοληπτικό έλεγχο στις πολεοδομίες για τα θέματα πολεοδομικής διαφθοράς, που μπορεί να υπάρχουν όπως απέδειξε η υπόθεση στη Χαλκιδική.
Και επειδή δεν είναι εφικτό να ελέγχεις το σύνολο των αδειών στο σύνολο της χώρας, με πολλαπλούς βαθμούς ελέγχου, αυτό που κάνουμε είναι να ξεκινήσουμε έναν δειγματοληπτικό έλεγχο παντού, με συγκεκριμένους κανόνες και οπού βρούμε ότι υπάρχει υψηλή απόκλιση, θα υπάρξει πλήρης έλεγχος και θα αναλάβει η δικαιοσύνη όπου χρειαστεί.
Στα ύδατα, ήδη, προχωράει το έκτακτο πρόγραμμα για την υδροδότηση της Αττικής με τις αντίστοιχες μελέτες για να πάμε στα Κρεμαστά και σε μεγάλα εργοστάσια αφαλάτωσης, λόγω των πολύ κακών υδρολογικών εξελίξεων της τελευταίας διετίας.
Βγάλαμε 80 εκατ. ευρώ από το μικρό μας ΠΔΕ, το εθνικό, για έκτακτα έργα λειψυδρίας. Προχωράει σε συνεργασία και διάλογο με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και
παρά τα διάφορα «αγκάθια» που έχει η μεταρρύθμιση στις ΔΕΥΑ. Θα παρουσιάσουμε την τελική της μορφή σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα για να προχωρήσει.
Θεσμοθετήθηκε ο ΟΔΥΘ και θα έρθει η διοίκηση, η οποία ορίστηκε και στη Βουλή στο αμέσως επόμενο διάστημα. Και βγήκε η ΚΥΑ κοστολόγησης- τιμολόγησης του νερού.
Ξεκίνησε η Ρυθμιστική Αρχή Υδάτων τη λειτουργία της. Έχουμε, ήδη, τη δική της πρόταση που και αυτή θα αξιοποιήσουμε στο θέμα των ΔΕΥΑ. Και προχωράει -ήδη είχαμε τα πρώτα αποτελέσματα- η μελέτη για την κλιματική κρίση που γίνεται εξαιρετικά λεπτομερής από την ομάδα της Ακαδημίας Αθηνών και του Αστεροσκοπείου και διεθνή ομάδα, για να προβλέψουμε με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια τα φαινόμενα κλιματικής κρίσης στην Ελλάδα, σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη χώρα στην Ευρώπη.
Στα απόβλητα, τα 65 πρόστιμα για τους Χώρους Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Αποβλήτων που υπήρχαν όταν παραλάβαμε, έπεσαν στα 20. Όταν παραλάβαμε ήταν 3 εργοστάσια επεξεργασίας αποβλήτων σε λειτουργία, 5 σε κατασκευή. Σήμερα, είναι 12 εργοστάσια σε λειτουργία και 23 σε κατασκευή και 7 θα αρχίσουν να κατασκευάζονται μέσα στο επόμενο 6μηνο.
Καθιερώσαμε με το τελευταίο νομοσχέδιο το σύστημα εγγυοδοσίας και θα προχωρήσει -υπέγραψα (13/12) και τη σχετική δαπάνη- το σύστημα του καφέ κάδου, που θα είναι ιδιωτικό σύστημα σε ότι αφορά στην εστίαση και στα ξενοδοχεία, με το οποίο θα κάνουμε μια πολύ μεγάλη αλλαγή στον τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων. Και ενοποιήσαμε ταυτόχρονα τους ΦΟΣΔΑ. Ολοκληρώθηκε και αυτό την τελευταία χρονιά. Και κάναμε και πολλά ακόμη, όπως τα θαλάσσια πάρκα που τελειώνουν.
Είναι ένα έργο αρκετά πλούσιο που γίνεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Είναι μεταρρυθμιστικό έργο, ένα έργο το οποίο θα συνεχιστεί στον Προϋπολογισμό του 2025. Γι’ αυτό ζητώ από το Σώμα να υπερψηφίσει και το έργο αυτό, αλλά και τον Προϋπολογισμό του 2025.
Σας ευχαριστώ.