ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΚΩΣΤΗ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ ΓΙΑ ΟΣΕ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ

by Expertnews.gr

Για «φαινόμενα διάλυσης» που επικρατούν στον ΟΣΕ κάνει λόγο ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κωστής Χατζηδάκης με ερώτησή του προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη και τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο και αναφέρεται στις επιπτώσεις της κατάστασης που επικρατεί στον οργανισμό στον Έλληνα φορολογούμενο.
«Αδιαφάνεια, κακοδιαχείριση, έλλειψη συντονισμού, ανταγωνισμοί και καταγγελίες μεταξύ των διοικούντων στις εταιρείες ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ συνθέτουν ένα ζοφερό σκηνικό που βυθίζει τους ελληνικούς σιδηροδρόμους σε ακόμα μεγαλύτερη απαξίωση», αναφέρει στο κείμενο της ερώτησής του ο Κωστής Χατζηδάκης.
«Παρόλα αυτά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, κατά την προσφιλή του μέθοδο, παριστάνει πως δεν καταλαβαίνει και δεν βλέπει ό,τι συμβαίνει. Αποτέλεσμα: ο Έλληνας φορολογούμενος εξακολουθεί να επιβαρύνεται για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους δυσανάλογα σε σχέση με τις υπηρεσίες που απολαμβάνει και η κατάσταση αντί να βελτιώνεται να χειροτερεύει», προσθέτει.
Ο αντιπρόεδρος της ΝΔ, σημειώνει ότι από στοιχεία που έχει στη διάθεσή του, προκύπτει ότι η διοίκηση του ΟΣΕ επιδίδεται σε σπατάλες με δαπάνες δημοσίων σχέσεων, χορηγίες και άλλα έξοδα διοίκησης που συχνά δεν αναρτώνται στη Διαύγεια: υψηλές χορηγίες σε σχεδόν άγνωστες ιστοσελίδες, υψηλές χορηγίες και υπέρογκες δαπάνες για αμφίβολης σημασίας εκδηλώσεις, υπερβολικές δαπάνες κίνησης, αγορές από super market κ.ο.κ. Για τον λόγο αυτό ζητεί να κατατεθούν στη Βουλή τα στοιχεία για τις δαπάνες δημοσίων σχέσεων του ΟΣΕ τη διετία 2016-2018 κι επιπλέον οι δαπάνες αμοιβών, αποζημιώσεων, εξόδων παραστάσεως και άλλων τυχόν αμοιβών και αποζημιώσεων που αφορούν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΣΕ.
Επιπλέον, ο κ. Χατζηδάκης υπογραμμίζει τα προβλήματα που παρατηρούνται μεταξύ των εταιρειών ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, ζητώντας να ενημερωθεί από τους αρμόδιους υπουργούς για τις ενέργειές τους στα ακόλουθα θέματα:
«Τις καταγγελίες του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΕΣΣΤΥ (15-3-2018) για την «παρελκυστική και αντισυμβατική λειτουργία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ». Στην καταγγελία αυτή αναφερόταν ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν εκτελεί σιωπηρά τα επιδοτούμενα από το κράτος δρομολόγια, εισπράττοντας όμως εξ ολοκλήρου την κρατική επιδότηση. Μετά επικράτησε «σιγή ιχθύος». Ούτε η κυβέρνηση που έχει διορίσει τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΕΣΣΤΥ αισθάνθηκε την υποχρέωση να πει κάτι επί του θέματος ούτε το ΤΑΙΠΕΔ στο οποίο ανήκει η εταιρεία.
Τη συναλλαγή ανάμεσα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ και ΓΑΙΑΟΣΕ, που είχε ως αποτέλεσμα, πάνω από 6 εκατ. ευρώ να αφαιρεθούν από τις υποχρεώσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την ενοικίαση του τροχαίου υλικού. Πρόκειται για έσοδα του δημοσίου.Το θέμα επιβεβαιώνεται από τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις του 2017 για τη ΓΑΙΑΟΣΕ, αφού ο ορκωτός λογιστής σημειώνει ότι παρά τους ισχυρισμούς των εταιρειών ΕΕΣΣΤΥ και ΓΑΙΑΟΣΕ “δεν είναι σε θέση να επιβεβαιώσει την πραγματοποίηση και την νομιμότητα της εν λόγω δαπάνης”.
Τη νέα διαμάχη που ξέσπασε πρόσφατα μεταξύ ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όταν ο μεν ΟΣΕ ισχυρίστηκε ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν έχει πληρώσει το αντίτιμο πρόσβασης στο δίκτυο, η δε ΤΡΑΙΝΟΣΕ ότι αυτό συμβαίνει λόγω της μη καταβολής των επιδοτήσεων που της χρωστά το Δημόσιο».

 

Απαντήσεις στις καταγγελίες – κατηγορίες του αντιπροέδρου της Νέας Δημοκρατίας Κωστή Χατζηδάκη -που με ερώτηση του προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη και τον υπουργό Οικονομικών Ευκλειδη Τσακαλώτο κάνει λόγο για αδιαφάνεια, κακοδιαχείριση και φαινόμενα διάλυσης στον ΟΣΕ- δίνουν πηγές της διοίκησης του Οργανισμού (OΣΕ). «Ο κ. Χατζηδάκης επιχειρεί να απαξιώσει την πρόοδο του ΟΣΕ, τον οποίο μέχρι και το 2015 τον είχαν – στην κυριολεξία – διαλύσει και τον ετοίμαζαν προς πώληση με όλο το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο» αναφέρουν.

Όπως σημειώνουν στο ΑΠΕ ΜΠΕ πηγές της διοίκησης του ΟΣΕ, ο αντιπρόεδρος της ΝΔ «επιχειρεί να αποκρύψει την άνθιση του δημόσιου ΟΣΕ με την ενίσχυση σε κρίσιμες ειδικότητες εργαζομένων που είχαν εκδιωχθεί την περίοδο 2011-2013, την εκμετάλλευση από τον ΟΣΕ του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής στο Θριάσιο Πεδίο, το νέο εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιό του, τα έργα που ολοκληρώνει ή έχει ξεκινήσει σε όλη την Ελλάδα, εμφανίζοντας μία στρεβλή και αναληθή εικόνα».

Σε ό,τι αφορά τις καταγγελίες του αντιπροέδρου της ΝΔ για σπατάλες από πλευρά της διοίκησης του ΟΣΕ, 2016-2018, όπως δαπάνες δημοσίων σχέσεων και χορηγίες, οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν πως «οι αριθμοί, όπως αποτυπώνονται στις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, δεν ψεύδονται και καταρρίπτουν τους αβάσιμους ισχυρισμούς του».

Συγκεκριμένα αναφέρουν:

Α) οι συνολικές ετήσιες δαπάνες του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος – Διαχειριστή Υποδομής για την περίοδο 2013-2018 διαμορφώνονται ως εξής :

2013 :   89,68 εκατ. Ευρώ

2014 :   91,60 εκατ. Ευρώ

2015 :   75,94 εκατ. Ευρώ

2016 :   75,41 εκατ. Ευρώ

2017 :   74,93 εκατ. Ευρώ

2018 : 71,48 εκατ. Ευρώ . Οι συνολικές δαπάνες του Οργανισμού για το έτος 2018 είναι μειωμένες  κατά 20% ή κατά 18,20 εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με το έτος βάσης.

Β) Ιδιαίτερα ο λογαριασμός 64 – ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΞΟΔΑ – η ευρύτερη κατηγορία εξόδων την οποία αφορά το ερώτημα, εμφανίζει ακόμα μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση κατ’ έτος ως εξής:

2013 :   4,44 εκατ.ευρώ

2014 :   3,67 εκατ.ευρώ

2015 :   2,62εκατ.ευρώ

2016 :   1,62 εκατ.ευρώ

2017 :   1,72 εκατ.ευρώ

2018 :   1,74 (εκτίμηση) ευρώ. Επίσης μειωμένα κατά 2,70 εκατομμύρια ευρώ ή 61% ετησίως σε σχέση με το έτος βάσης.

Γ) Ο υπολογαριασμοί του 64 – ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΞΟΔΑ – οι οποίοι αφορούν συγκεκριμένα τα ερωτήματα του κ. Χατζηδάκη (δαπάνες προβολής, δημοσιότητας, δημοσίων σχέσεων κλπ) παρουσιάζουν την εξής ετήσια διακύμανση:

2013 :   0,19 εκατ.ευρώ

2014 :   0,08 εκατ.ευρω.

2015 :   0,04 εκατ.ευρώ

2016 :   0,18 εκατ.ευρώ

2017 :   0,41 εκατ.ευρώ

2018 :   0,34 εκατ.ευρώ, Εμφανίζουν δηλαδή αύξηση σε σχέση με το έτος βάσης κατά 142.321 ευρώ, «πλην όμως πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η αύξηση αυτή  – αμελητέα ούτως ή άλλως σε σύγκριση με συνολική μείωση των εξόδων – οφείλεται στους ακόλουθους 2 παράγοντες που δεν υπήρχαν τα προηγούμενα έτη»:

1. σε δαπάνες για τις συμμετοχές του ΟΣΕ στη ΔΕΘ 2016-2018 (σημειωτέον ότι ο ΟΣΕ τα έτη 2008-2015 δεν συμμετείχε στην ΔΕΘ), το μεγαλύτερο μέρος των οποίων  – αν και σωστά καταχωρημένες ως έξοδα – αφορούν εντούτοις ουσιαστικά πάγιο εξοπλισμό αποτελούμενο από α) ένα σύγχρονο καλλιτεχνικό – εικαστικό έργο – κατασκευή και β) ένα μουσειακό βασιλικό βαγόνι  τα οποία θα εκτεθούν στο νέο Σιδηροδρομικό Μουσείο, αποτελώντας μέρος των εκεί εκθεμάτων. Σημειώνουμε ότι η εν λόγω κατασκευή είχε τεράστια επισκεψιμότητα και μάλιστα πήρε το πρώτο βραβείο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

2. Η δεύτερη κύρια δαπάνη αν και – επίσης σωστά καταχωρημένη ως έξοδο επιχορήγησης στον Σύλλογο Φίλων του Σιδηροδρόμου, και αυτή αφορά ουσιαστικά στο μεγαλύτερο μέρος της συντήρηση (και βελτίωση) παγίων ήτοι του τροχαίου μουσειακού υλικού όπως ατμάμαξες, ιστορικά βαγόνια, κλπ το οποίο παραμένει στον ΟΣΕ και εκτίθεται στο μουσείο, και σε διάφορους σταθμούς ανά την Ελλάδα.

Η συνεργασία με τοn Σύλλογο Φίλων Σιδηρόδρομου κρίθηκε επιβεβλημένη από το 2015 και έπειτα, μετά την απόσχιση του κλάδου συντήρησης τροχαίου υλικού του ΟΣΕ ο οποίος κάλυπτε τις συγκεκριμένες ανάγκες στο παρελθόν, και τη δημιουργία ανεξάρτητης εταιρείας (ΕΕΣΣΤΥ), οπότε οι εν λόγω εργασίες πραγματοποιούνται σε μεγάλο βαθμό από τον Σ.Φ.Σ που έχει την αναγκαία τεχνογνωσία και εμπειρία, κατόπιν υπογραφής σχετικού μνημονίου συνεργασίας μεταξύ ΟΣΕ – ΣΦΣ το 2015.

Τα παραπάνω στοιχεία, καταλήγουν οι πηγές της διοίκησης του ΟΣΕ στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, θα κατατεθούν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μόλις λάβουν αρμοδίως την ερώτηση του κ. Χατζηδάκη.

Πηγή: https://www.amna.gr

NEWS